Moscow



Moscow, 19 (18) mei

..en daar ging het gelijk al verkeerd...! De aanhef van deze pagina zegt: "19 mei". Deze pagina is al een tijdje geleden voorbereid en als sjabloon klaargezet omdat wij zeker wisten dat we op 19 mei aan zouden komen in Moscow. Ons hotel hadden we ook gereserveerd vanaf die datum.


Na aankomst op Yaroslavske voksal met onze Rossija zaten we, na afscheid genomen te hebben van Deb, Verity en Christine, in no-time in de metro naar VDNKh / trolleybus 76 naar hotel Slavia Maxima aan de Yaroslavske Chossee. Avondspits in Moscow betekent dat werkelijk lles muurvast staat, onze bus dus ook. Uiteindelijk meldden we ons om half acht bij de balie van het hotel. "U bent een dag te vroeg", sprak de receptionist ons vriendelijk (in het Russisch) toe. Wij keken elkaar eens aan en langzaam (76 uur treinen..) viel de roebel eindelijk. Shit, natuurlijk! Het is de 18e vandaag!!! Dat komt omdat we het schema na de hotelboeking nog hadden aangepast om de Rossija te kunnen halen. Maar we zagen even over het hoofd dat we daardoor al op vrijdag zouden aankomen in Moscow, en niet op zaterdag...
Na enig puzzelwerk en een bijbetaling konden we de executive suite krijgen voor n nacht, en daarna verplaatsen naar onze gereserveerde kamer. Deal! We willen maar drie dingen NU: 1)eten, 2)douchen en 3)slapen. Kamer 305 is meer dan riant, en-suite, kantoortje erbij, Internet en.... EEN LIGBAD!! De masseuse ontbrak er nog aan. Ik gelijk terug naar de balie om te zien of we de andere vier dagen konden upgraden en in deze kamer konden blijven. Jawel, voor een geringe bijbetaling kon dat. Het was toch weekend...


Eten GOED, bad GOED, slapen GOED! Wt een breed bed! En zo lekker zacht! En geen locwissels midden in de nacht! En een toilet dat niet beweegt! Dit is toch wel weer eventjes verwennerij... Welterusten!

Moscow, 19 mei (maar nu cht)

7 uur en klaarwakker. Dat kan wel kloppen, want voor ons bioritme zitten we nog ergens in tijdzone MT+3 en is het dus al 10 uur. We hadden ons voorgenomen om van deze zaterdag he-le-maal NIETS te maken, en gewoon lui te blijven. Het zou toch slecht weer worden...

Rode Plein GUM GUM metrostation Novokoesnetskaya

Veel reizen betekent dat je op veel plaatsen vrienden hebt, en Moscow is er daar ntje van. Een lunchafspraak was dan ook onze enige "verplichting" van vandaag, maar eten moet je tch een keertje... Met bus en metro naar het centrum en, in fraai gezelschap, heerlijk geluncht in een zaak die je als toerist z voorbij gelopen zou zijn. Omdat het weer beter is dan voorspeld zijn we teruggelopen richting Rode Plein. Magnifiek, om zo ineens, totaal onverwacht, de kleurrijke daken van de St. Basil kathedraal te zien opdoemen. Op foto's en TV had je ze al vaak gezien maar als je ze dan ineens weer in het cht ziet is dat toch indrukwekkend!

Paar plaatjes, even GUM (Glavny Universal Magazin) in. "Glavny" betekent "leidend" of "hoofd". GUM is een prachtig gebouw zowel van buiten als van binnen; meerdere verdiepingen met galerijen en grote glazen daken.

Rode Plein Gevel GUM Metrostation Paveletskaya

Het weer verandert... regendruppels... We zijn toch wel moe en gaan terug naar het hotel, maar wel via de enorme supermarkt die er pal naast ligt. Eten doen we op de kamer, we gaan er niet meer uit vandaag!


Moscow, 20 mei

..en alweer zo lekker geslapen.. Het weer wordt perfect vandaag: 27 graden en staalblauw, dus buitenactiviteiten. We hebben op ons lijstje staan: de Ostankino-TV-toren (540 meter hoog), het oorlogsmuseum, het Kremlin / Rode plein, het spoorwegmuseum en het VDNKh-park vlakbij. Omdat musea in Rusland altijd gesloten zijn op maandag en soms ook op dinsdag, besloten we om vandaag het spoorwegmuseum te bezoeken. Er is nauwelijks informatie over, en op Internet wordt alleen melding gemaakt van het RZD-museum naast het Paveletski-station. Wij daar dus naartoe. Een paar plaatjes op het station en op zoek naar het museum. Dat was even zoeken, want helemaal weggestopt en geen bord te bekennen. Dit museum is eigendom van de RZD (de Russische Spoorwegen) en het is duidelijk dat museale activiteiten niet echt actief worden ondersteund. Toegegeven: het gebouw is nieuw en het interieur is netjes verzorgd, maar de collectie is nogal beperkt. Veel fotomateriaal over verleden en heden; enkele interieurs van oude en nieuwe treinen en wat spooronderdelen. De enige "echte" trein is de enig overgebleven stoomloc van de serie U, en deze staat dan ook pontificaal midden in de hal. Al met al waren wij niet echt onder de indruk want wij hadden iets anders verwacht...

Paveletski voksal Loc U127 in het Paveletski museum

Toen we het museum verlieten raakten we in gesprek met een vriendelijke dame die ons op het goede spoor zette: er was een filiaal van het museum bij het Rizhskaya-station. Dat filiaal heeft de "rollende collectie". Dat is ook wat: Rizhskaya is vlakbij ons hotel... dat moet je ook maar weten! Wij terug met de metro naar Rizhskaya (aan de Prospekt Mira) en, wederom na enig zoeken want wr geen bewijzering, het museum gevonden. Toegang R150 p/p, en nog R200 om foto's te mogen maken. (dat is heel normaal in Rusland: je betaalt extra als je wilt fotograferen

Stoelen door de tijd... Koersbord Rossija Entree Rizhskaja - museum treinstel ER22

Kijk, dat bedoelden wij nou! Een schitterende collectie van oud en nieuw langs twee zeer toegankelijke perrons. Redelijk te fotograferen (als je de zonnestand in de gaten houdt; het museum is open van 10 tot 16 uur en het is aan te raden om gelijk om 10 uur te starten vanwege de zonnepositie). Naast de collectie kan je ook een twee uur durende rit maken in een door stoomtractie getrokken trein. Dit kan niet op alle dagen en mij werd niet helemaal duidelijk hoe dit is georganiseerd.
Een website van de RZD over dit museum kunnen we niet vinden, wel een bruikbare site uit Engeland over het Rizhkii Railway Museum met aanvullende informatie.

Wij hebben ruim twee uur doorgebracht en ons prima geamuseerd. Wat opvalt is dat er al elocs in de collectie zijn opgenomen die in de dagelijkse exploitatie van de RZD nog volop te vinden zijn: ChS4, ChS2k, VL10. Duidelijk is wel dat de collectie hier en daar door de verf letterlijk bij elkaar gehouden wordt en het dus duidelijk om een uiterlijke indruk gaat; ik heb hier en daar naar binnen staan gluren en stelde vast dat interieur en techniek niet aanwezig is danwel in erbarmelijke toestand verkeert. Een rijdende collectie zal het dus nooit meer worden.

Sluiten we af met de conclusie dat een treinliefhebber hier wel een leuke middag kan hebben, zeker als de zon schijnt. Onderstaande fotolijst wordt niet overal van commentaar voorzien; wil je meer weten: mailen mag altijd en ik vertel/vertaal wat ik vertellen/vertalen kan. Van bijna alle tentoongestelde types heb ik de begeleidende tekst.

En dan nu de vraag voor het broodrooster:
De type-aanduiding van oudere serie elocs begint altijd met de letters "VL". Waarom?

VL8-1694 VL23-131 ..Ostankino TVtoren voor morgen.. treinstel ER200 voor dienst
naar St.Petersburg (200 km/u)
eloc ChS3 (Skoda) stoomloc klasse L, nr 2342 treinstel ER9p-132 eloc VL10-098
(VL10 rijdt nog steeds..)
eloc ChS2k (rijden ook nog) eloc EP200 (250 km/u) rijtuig WLABm
stoomloc klasse P DE-loc TE2 DE-loc TE3 DE-loc 2TE10L
DE-loc TEP60-1200
(160 km/u, 3000 PK)
eloc ChS4, nog in gebruik bij RZD DE-loc TE7
TEP10 TEM2 naast oerloc VL22 stoomloc klasse SU nr 214-10 ..het was lekker (warm) !!

Na het museum zijn we nog even teruggekeerd naar het Kremlin en de Pokrovski kathedraal (ook wel bekend als de St. Vasili / St. Basil) omdat gisteren het zonlicht niet mooi was. Vandaag meer dan schitterend, maar omdat het zondag is ook stervensdruk met dagjesmensen. Wat nog bijzonderder was: het Rode Plein was afgesloten in verband met bouwwerkzaamheden voor een of ander enorm podium. Gelukkig waren wij er gisteren al geweest...

Ook hier geldt: onderstaand een losse fotoreportage zonder begeleidende tekst; iedereen kent de "muur" van het Kremlin en de kleurrijke daken van de Pokrovski kathedraal ondertussen wel...

liefde op slot
sleutel in het water
Kremlin Kremlin
Kazan kathedraal Kremlin Kremlin Kremlin
Kremlin Kremlin Eeuwige vlam.. ..wordt goed bewaakt
Kremlevskii Proezd Pokrovski kathedraal Groeten uit mooi Moscow! ..en smakelijk eten..

Het is inmiddels 5 uur, het is bloedheet en het zweet gutst in onze ...
We gaan terug naar het hotel: boodschappen doen en een koud biertje nuttigen! Poka!


Moscow, 21 mei

Eindelijk is 'ie er: de dag die een beetje anders is dan alle voorgaande. We beginnen moe te worden van ruim vijf weken rondsjouwen. Ik begon me al af te vragen waar we de energie vandaan haalden om elke dag te knetteren...
De omgeving werkt ook keurig mee aan dit gevoel en zorgt dat ook niet alles meer lukt. Zo gingen we al vroeg naar de Ostankino TV-toren omdat het vandaag bloedheet zou worden en de lucht daardoor heiig. Warm was het 's morgens om 9 uur al: 27 C en stijgende.

De TV-toren is een paal van 540 meter hoog en kan je al zien vanuit ons hotel. Niettemin konden we de ingang niet vinden; zelfs de routebeschrijving was misleidend. We krijgen het gevoel dat de Russen helemaal niet WILLEN dat je hun bezienswaardigheden bezoekt! Gisteren hetzelfde verhaal bij het treinenmuseum.

Monument bij het Kosmonautenmuseum De Ostankino TV-toren (540 m) Ostankino kerk Monument van de landwerkers

Toen we uiteindelijk voor de ingang stonden werden we door een stuurse, mislukte politie-agent tegengehouden en verwezen naar een loketje aan de andere kant van het terrein. Daar werd duidelijk dat je je paspoort moest afgeven, twee uur moest wachten, een kaartje moest kopen en dan wachten op de eerstvolgende excursie. Daar hadden we geen zin in! Dan maar geen nieuwe paal toevoegen aan de collectie. Stik maar met je Ostankino! Moscow heeft nog wel meer hoogtepunten...

Sightsee-en kan je doen met een excursiebus, maar het is veel leuker om gewoon in een willekeurige bus of tram te stappen en een rondje te maken. Wij kozen voor tram 17 van Ostankino naar Medvedkovo, tevens het eindpunt van onze metrolijn. Dachten wij. Maar "Medvedkovo" eindpunt lijn 17 en "Medvedkovo" eindpunt metro lag nog anderhalve kilometer uit elkaar. En met inmiddels 30 C? Dacht het niet! Dus lekker met lijn 17 weer terug naar ons knooppunt VDNKh. Laat daar nou ook een pretpark zijn met een reuzenrad van 80 meter hoog... Voldoet niet helemaal aan mijn criteria maar je kan niet alles hebben.

Reuzenrad in VDNkh (73 m) ... ... ...

Peter had gisteren in het RZD-museum een maquette gezien met prachtige H0-modelrijtuigen van de Rossija en een RZD-loc ChS7. Iedereen weet dat Peter rijtuigen verzamelt, en hij had uitgevonden dat er ergens bij metro Prospekt Mira een winkel zou moeten zitten. Die hebben we opgezocht en gevonden maar helaas: Russen hebben helemaal niets met modelbouw, want er is helemaal niks op de markt wat betreft Russisch materieel... Het is bizar dat je in de vitrine modeltreinen van Syntus tegenkomt maar een typisch Russisch rijtuig? Niet dus!

Onverrichter zake terug richting hotel. Het is inmiddels 33 C en lopen gaat steeds moeilijker. Deels door een (gisteren) verstuikte linker-enkel die steeds harder gaat zeuren, deels door een natte-zweethuid-probleempje dat eigenlijk met talkpoeder opgelost zou moeten worden. En deels doordat onze energie gewoon stomweg OP is. Ik wil een douche, een koud biertje en een Pantertje.
Die douche werd het dus niet: geen water op de kamer vanwege werkzaamheden. Zie je wel? Het mag gewoon niet meer lukken vandaag... En eigenlijk is dat wel goed zo. The party is over. Morgen nog n dag rustig aan, want Peter vertrekt morgen met de trein naar Amsterdam en heeft dus nog een stukje voor de boeg...

..het was aangenaam om 13:00 uur Tram 17 naar Medvedkovo idem ..allemaal terug naar huis..

Dat koude biertje en die Panter lukte overigens wl, in de schaduw onder een boom naast het hotel... Za zdorovhje!


Moscow, 22 mei

We hebben waanzinnig geslapen; het bewijs dat we KA-POT zijn. En zo voelt het ook. De temperatuur (om 7 uur 's ochtends al 24 C) werkt daar niet echt aan mee...

Voorstadstrein VL10u-040 Trein met koerswagens uit Amsterdam.. ..wordt bij binnenrijden geschouwd!

Peter is vroeg op pad gegaan naar Belorusskaya station om foto's te maken van de trein uit het westen, die ook de koerswagens uit Amsterdam bij zich heeft. We voegden ons samen op metrostation Kievskaya met voor vandaag maar twee doelen: een paar van de bijzondere metrostations bekijken, en naar het Museum van de Grote Vaderlandse Oorlog (1941-1945).

Het "Pobeda Park" wordt opgefleurd
(Pobeda: overwinning, zege)
De obelisk voor het Museum Centrale hal van het Museum Stalin

Voor het museum staat een prachtig bewerkte obelisk van 142 meter hoog; 10 centimeter voor elke dag dat de Grote Oorlog duurde. Wij zijn geen van tween "echte" museummensen, maar dit museum is een must. Niet alleen voor de imposante collectie en de zes zr indrukwekkende diarama's, maar ook voor het gebouw op zich. We hebben in de centrale "Hall of Glory" een half uur sprakeloos rond zitten kijken. Dit is z indrukwekkend! Het "doel" van de Hall of Glory staat beschreven in n van de plaatjes hieronder, ik ga het niet uitleggen.

Diarama Rode Plein Diarama Stalingrad Veteraan legt uit aan
schoolkinderen
Diarama Berlijn

Het museum heeft ook nog een imposante buitencollectie, maar die bewaren we voor een volgende keer. Het is cht te heet nu (35C en windstil) en we willen nog rusten vanmiddag.

We hebben nog niet de helft van de geselecteerde metrostations bezocht; ook hier: te moe en teveel overstappen. Via een handige route tch nog vier bezocht. De metro in Moscow is, wat mij betreft, de mooiste van de wereld. De stations in het centrum zijn stuk voor stuk kunstwerken met elk een eigen charme. Veel mozaieken, veel marmer, sculpturen en fraaie verlichting. Foto's maken is moeilijk, dit moet je gewoon ervaren.

Diarama Berlijn Hall of Glory Hall of Glory Hall of Glory


Het metronet zit slim in elkaar (n centrale ring die een aantal assen op strategische plaatsen verbindt) en elke 2-3 minuten rijdt er een trein. Het is even wennen dat op de knooppunten elk station zijn eigen naam heeft. Als je geen Russisch kan lezen is het in het begin even wennen aan het systeem, maar de kleuren van de lijnen helpen je aardig op weg.


Metro Kievskaya
met fraaie mozaieken
Metro Revolutieplein
(iedereen aait de snuit van de hond)

Terug naar "ons" metrostation VDNKh en met bus 903 naar ons stekkie. Dit hadden we eerder moeten weten!! Bus 903 is een expressedienst en we haalden de ene trolleybus lijn 76 na de andere bus lijn 244 in (onze reguliere...). Binnen 10 minuten stonden we op Yaroslavske Shossee 44/2. Voor de laatste keer boodschappen doen in de "NASH" (betekent: "ONS") en prepareren voor het afscheid...

Metrostation Pobedy Park.. ..modern en rustig.. ..want buiten centrumring Metro Mayakovskaya

Eigenlijk eindigt ons gemeenschappelijk avontuur van 5 weken hier en nu; achteraf had ik met hem mee kunnen gaan met de trein naar Amsterdam omdat ik niet (meer) hoef te werken het komende weekend, maar dat wist ik in januari nog niet...
Het zal voor ons allebei vreemd zijn om morgen alleen wakker te worden, en alleen te ontbijten. Maar het meest gaan we onze legendarisch geworden kreet missen die we, elke keer bij een bezienswaardigheid of andere gebeurtenis over-en-weer gooiden:

"Ik vind er geen reet aan, ik doe het alln om jou een plezier te doen !!!"



Terug naar
startpagina
Vervolgreis Onno

Vervolgreis Peter



update (mm/dd/jjjj):