Dandong - Beijing


Dandong, 4 mei

Eén dagje Dandong is genoeg, en eigenlijk al te veel... Het enige interessante is de brug over de Yalu-rivier die in 1950 door de U.S. is gebombardeerd om de oprukkende troepen uit China te stuiten. Om China niet teveel te provoceren hebben de Amerikanen exact de (Koreaanse) helft van de brug, dus 4 overspanningen, opgeblazen. De pylonen staan er nog altijd, de brugdelen zijn gesloopt.
Later is de spoorbrug tussen Dandong en Sinuiju ernaast gebouwd. Deze brug is enkelsporig, en tussen de rails is een betonnen strip gelegd die vrij intensief door vrachtauto's wordt gebruikt. Het is of/of-verkeer: óf een trein, óf een auto. En dan ook nog éénrichtingverkeer.

Noord-Korea heeft maar op twee punten belangrijke verbindingen met het "buitenland": Dandong en aan het uiterste noordoosten een smalle landstrip die aan Rusland (bij Vladivostok) grenst.

Eind van de brug:
donker Noord-Korea..
Wakker worden in hotel Zhongliang Spelregels grens China-DPRK Nog geen 10 meter water
China van DPRK

Met onze zeer gemotiveerde (..) en nagenoeg geen Engels sprekende, maar constant bellende en SMS'nde gids een bezoekje aan Tiger Mountain. Hier begint (of eindigt) de Chinese muur. Helaas is de muur hier in de Koreaanse oorlog beschadigd geraakt en pas recent gerestaureerd maar niet bepaald authentiek... Wat wél interessant was: de rivier tussen China en DPKR is hier maar een stroompje van 10 meter breed, en je zou dus zó over kunnen waden. Grensbewaking is er nauwelijks, althans niet zichtbaar. Nodig ook niet echt, want niemand wil NAAR de DPRK vluchten. Aan DPRK-zijde is de grensstrook verboden gebied; er woont dus niemand en er wordt niemand toegelaten.

Afgesloten met een werkelijk uitstekende lunch uit de Szechuan-keuken: lekker pittig en een kipschotel waar we een puntje aan kunnen zuigen! Als toetje nog een korte rondvaart, vlak langs de oever van Noord-Korea. Aapjes kijken...

Tiger Mountain War Museum Dandong Verrukkelijke lunch Rondvaart over de Yalu Rìver

Naar het station, en wachten op trein K28 die ons naar Beijing zal brengen. Vertrek 18:31, aankomst 08:41. 14 uur voor 1132 kilometer.

Wij reisden met zijn drieën terug, want Oliver uit onze DPRK-groep heeft ook de tussenstop in Dandong gemaakt. We deelden een coupé met nog een Chinese jongeman die aanvankelijk zijn hele familie op onze plekken had geparkeerd, met bagage en al. Maar wij laten ons niet verjagen en hebben, groot en sterk als we zijn, duidelijk gemaakt dat ze op moeten donderen. Dat deden ze dus uiteindelijk ook... Jawel, wij zijn inmiddels nét zo lomp en onbeschoft als de Chinese mannen zélf...

Links Friendship bridge,
rechts de gebombardeerde brug
..wie gaat er terug..?? Trein K28 naar Beijing Ons onderkomen tot Beijing


Trein K28, 5 mei
We zijn om 22:00 gaan slapen, het is nu 6 uur ochtend. Stralende zon, rijtuig vol Chinezen, niet-al-te-propere toiletten. Het is maar goed dat de desinfectant mee is gegaan...

Peter dommelt nog een beetje, Oliver leest, en onze Chinees is naar zijn familie hiernaast. Rust, en tijd om eens over China na te denken. Het is buiten één grote bouwput: overal worden steden uit de grond gestampt en (spoor)wegen aangelegd. Het landschap is lelijk, écht OER-lelijk en smerig. De steden en schaarse dorpjes die je nog ziet eveneens. Maar het ergst is de mannelijke bevolking: lomp, ruw, rochelend, duwen, vies. Ik weet het: ik mag niet oordelen over een cultuur maar ik weet nu al dat de Chinese cultuur van nu nooit de mijne zal worden...
We rijden nu (06:55) station Tianjin binnen, iets te laat: nog anderhalf uur naar Beijing. Ik ga ontbijten!



Terug naar
startpagina



update (mm/dd/jjjj):