Beijing

Beijing, 25 april

Een afgeladen Airbus 330-200 van China Airlines bracht ons keurig op tijd (06:00) in Beijing. BCIA is modern, enorm groot en enorm efficint. We stonden binnen een uur met bagage en al in de aankomsthal van Terminal 3. Geld gepind (Renminbi, RMB, in de volksmond nog altijd de Yuan genoemd) tegen een koers van 1=8Y. Met de Airport Express voor 25Y de ruim 20 km naar eindpunt Dongzhimen, daar overstappen op het stadsmetronetwerk (2Y voor een rit, een kwartje dus..) om in de ochtendspits, met 1x overstappen, nergens roltrappen, twee koffers, uiteindelijk aan te komen op metrohalte Dongsi. Daarvan nog een klein stukje lopen naar Double Happiness Hotel . Middenin een hutong en nog nagenoeg origineel. Niet alleen het hotel is bijzonder, ook het personeel. Als je naar Beijing gaat: een aanrader. Metrostation, plenty restaurants, Tiananmen plein, Verboden Stad: alles op loopafstand.

Opgefrist en Peter ontmoet. Auto met chauffeur gecharterd voor morgen: dan gaan we de Chinese Muur bezoeken, maar buiten toeristengebied. Gedrien naar het Tiananmen-plein en Verboden Stad: daar kunnen we de rest van de dag wel doorbrengen. Wt is dat groot! Wt een hoop mensen! Af en toe kwam het Efteling-gevoel naar boven maar dan 5x zo erg. En allemaal achter de leider aan met zijn/haar telescoopstok-met-vlag en megafoon. Gekkenhuis. Maar de Verboden Stad is bijzonder. Toegangsticket 60Y. Trek hier minimaal 5 uur voor uit... De Verboden Stad sluit de poorten om 17:00 uur. Wat je dan meemaakt is onbeschrijflijk, maar je weet wl gelijk hoeveel Chinezen er in China wonen. Wt een mensenmassa.

Double Happiness Hotel, inner court Verboden Stad Verboden Stad Verboden Stad

26 april
Je kan niet in China geweest zijn zonder de Muur bezocht te hebben. De meeste toeristen gaan (met een georganiseerde reis) naar Badaling, ongeveer 90 kilometer boven Beijing. Omdat wij geen zin hadden in massatoerisme en Badaling dan niet de place-to-be is, hebben wij een auto met chauffeur gehuurd die ons naar Mutianyu zou brengen en ons daar 4 uur gelegenheid gaf om de muur te bewandelen.
Mutianyu ligt 140 kilometer ten noorden van Beijing en de reis er naar toe gaf ons al meer inzichten in hoe het verkeer in China werkt. Precies andersom als bij ons: over een doorgetrokken streep mag je gewoon heen, over een onderbroken streep mag je NIET heen, inhalen doe je het liefst over de vluchtstrook en als er geen streep is blijf je in je baan.

..op weg naar Mutianyu.. De Chinese muur.. ..wr een mijlpaal.. ..eerst betalen, anders gn Cola!

Mutianyu bereikten we binnen twee uur; de ochtendspits was niet zo zwaar vandaag. We zagen de muur al in de verte opdoemen. We kozen voor de optie "Kabelbaan naar boven, muur bewandelen, slee terug naar beneden". Andere combinaties zijn ook mogelijk. Over de muur kan je maar n ding zeggen: indrukwekkend. Zover je kan kijken zie je de muur over de bergen slingeren, op regelmatige afstanden torens. Er is geen vlak stuk bij, en de treden hebben allemaal een andere afmeting. Een beetje conditie is gewenst...

..altijd een glimlach.. ..zelfs op de verkeersborden.. Het Vogelnest (Olympisch stadion @2008) Schapenkebab op zijn Mongools

Terug in Beijing aan onze chauffeur gevraagd of hij ons bij het Olympisch Gebeuren wilde afzetten, omdat wij "Het Vogelnest" graag wilden zien. Hij hoefde niet op ons te wachten want wij wilden daar wat langer blijven en met de metro terug. Helaas was zijn Engels niet zo sterk, en ons Chinees nog beroerder: toen wij uitstapten bleef hij staan... Na tussenkomst van n van de dames van het hotel als tolk toch een deal kunnen maken met de chauffeur.
Het Olympische Gebeuren staat grotendeels leeg en al zichtbaar weg te roesten/rotten. Eeuwig zonde. Het Chinees Filmfestival was gaande in enkele gebouwen en zorgde ervoor dat er genoeg te beleven was. Ook culinair.. In een grote tent stonden 68 kraampjes in twee rijen met zo'n beetje alle eetvariaties die je maar kan vinden in China. Betalen met een prepaid-kaart, dus geen gedoe met stapels Yuans. Een culinair avontuur en nog spotgoedkoop ook...

..onderweg.. "Rotterdam" in Beijing De klaar-overs helpen in Beijing
elkr met oversteken..
De Verboden Stad

Afgesloten met een avondlijk bezoek aan het Tiananmen-plein (bekend van het protest in 1989). Nog altijd enorme mensenmassa's op de been..

27 april
Tempel van de Hemel bezocht. Daarna gingen wij op weg naar het Zomerpaleis, alleen hadden wij de afstanden in Beijing een beetje onderschat... Ten eerste konden we het metrostation bij de Tempel van de Hemel niet meer terugvinden, en toen we eindelijk in de metro zaten schoot het minder hard op dan we hadden gepland. We hadden een deadline: we moesten om 4 uur bij Koryo Tours zijn voor de briefing van de reis naar DPRK. Dat gingen we dus nooit halen... Halverwege rechtsomkeert gemaakt en na een lange zoektocht, onder andere dwars door het ziekenhuis van Beisun, uiteindelijk Koryotours gevonden. Jaja, adressen in Beijing zijn lastig te vinden. Daarover later meer...

Tempel van de Hemel idem nadat Peter het n keer had voorgedaan.. ..kon deze krasse bejaarde het k..

Na een gezellige briefing bij Koryotours en kennismaking met onze reisgenoten zijn we doorgelopen naar ons rendez-vouz bij metrostation Dongsisitao. We zouden met onze reisgenote bij wijze van afscheid pekingeend gaan eten bij het beste pekingeendrestaurant van Beijing. De avondspits was inmiddels al in alle hevigheid losgebarsten en de auto's stonden rijendik muurvast...

Pekingeend is leuk, maar een beetje overrated. Een tip: bestel NOOIT n pekingeend per persoon... We voelden ons een beetje opgelaten in dit schitterende 10sterren-restaurant in onze informele outfit, en het hielp niet echt dat er drie koks met hun mobiele tafels elk n eend volledig fileerden en prepareerden. We zagen de stapels vlees groeien en groeien en keken elkaar lichtelijk hulpeloos aan. Later konden we er wel om lachen! We wilden nog om een doggy-bag vragen, maar hadden uit betrouwbare bron al vernomen dat een doggy-bag in Beijing een andere betekenis heeft. Als je hier om een doggy-bag vraagt, krijg je een vuilniszak mee met daarin ongeveer 20 kilo keukenoverschot voor je hond...

3 pekingeenden voor 3 personen,
had iets minder gekund..
..maar ze houden het verkeer wl op..! Pekingeend voor.. ..en n het braden..

Voldaan volgevreten zijn we huiswaarts gerold naar onze respectievelijke hotels. Peter in zijn knusse Ibis Jianguomen (waar wij later na terugkeer uit DPRK naar terug zouden keren), en wij naar onze Double Happiness Hotel. Morgen vertrekken we naar Pyongyang...