Amsterdam - HongKong - Shanghai - Beijing


Maandag 16 april was het eindelijk zo ver: de grote reis naar het oosten is begonnen. ’s Morgens al de eerste twijfel. Wel of geen Fyra nemen naar Schiphol. Toch de Fyra genomen en ruim op tijd op Schiphol aangekomen. Inchecken enzo moet je tegenwoordig allemaal zelf doen en was binnen no-time geregeld. Daarna kom het wachten op de vlucht naar Moskou beginnen, Moskou was alleen een tranfser op de doorreis naar Hong Kong.

De KLM-vlucht naar Moskou ging vlot en comfortabel. Ik was in Moskou de enigste transfer passagier en werd door een leger securitymensen opgewacht. Schoenen uit, riem af en weer door de scanner. Na dit alles kon het wachten beginnen op het mega gezellige (dus niet) vliegveld van Moskou. Ruim op tijd ( 5 minuten voor vertrek) begon het boarden van vlucht SU212 van Aeroflot naar Hong Kong.

Vlucht Amsterdam - Moskou Penismossel Gevarieerd weekmenu Hong Kong tram

Dinsdag de 17e in Hong Kong geland en bagageafhandeling en de douane gingen zeer snel op deze kolossale luchthaven. Per Airport Express-trein en metro ging het naar het IBIS hotel North Point. Helaas was het weer niet bepaald wat je er van verwacht. Zeer veel regen en onweer. De verdere dag gebruikt voor buurtverkenning.

Woensdag 18 april de stad verkend per boot, bus en metro. Deze dag nog steeds slecht weer.

Donderdag 19 april een druk programma. ’s Morgens naar Ngong Ping gegaan om de Reuzen Boeddha te bezoeken. Normaal kun je deze per Cable Car (gondel) bereiken, maar in verband met het slechte weer was deze buiten dienst. Dus maar per bus omhoog. Deze Boeddha is immens groot: 34 meter hoog en weegt 250.000 kilo. Er zijn 268 traptreden te overbruggen om er te komen. Ook onderaan de trap was het uitzicht prachtig...

Big Buddha (s) Disney metro Hong Kong vanaf de Victoria Peak ..en in de avond..

Wat mij opvalt in Azië is het groepsgedrag van deze bevolking. Individueel iets ondernemen is hier niet gebruikelijk en ze gaan het liefst met een (zo groot mogelijke) groep. Op kop van deze kolonne loopt een man/vrouw, met vlag, door een microfoon te tetteren. Deze klanken worden via een box op zijn/haar rug richting groep gedirigeerd. Het is dan ook een aardig kabaal als er meerdere groepen tegelijk zich ergens bevinden.

Na totaal te zijn nat geregend per bus weer de berg af om even op te drogen in een groot outletcentrum. Ik was niet de enige met die gedachte. Nou ben ik wel eens bij het prijzencircus van V&D geweest of de Dolle dwaze dagen van de Bijenkorf. Dit was erger!!! Vanaf nu ga ik gewoon op woensdagmiddag naar de IKEA. Ik ben nu gehard.

Na te zijn opgedroogd even naar Disneyland Hong Kong gereden. De metro’s die daar heen rijden zijn speciaal voor dit traject gemaakt. De ramen zien eruit als het hoofd en de oren van Mickey.
Na hier even te hebben gekeken naar mensen bedekt in regenpakken was het tijd om weer naar Hong Kong zelf te gaan. De Victoria Peak stond op het programma. Omdat 99,9% van de bezoekers aan de Peak het treintje omhoog en omlaag neemt, heb ik voor de omhoogrit gekozen voor stadsbus 15. Geweldig om in deze bus bovenin aan de voorzijde te zitten, terwijl de bus zich al slingerend een weg omhoog baant. Na aankomst wordt je meteen duidelijk waarom dit zo’n bijzondere plek is. Het uitzicht over Hong Kong (en op heldere dagen ook over Kowloon en verder) is adembenemend. Nadat de duisternis is ingevallen wordt alles nog mooier als Hong Kong zijn lichten ontsteekt. Na de nodige foto’s per treintje terug naar beneden en moe maar voldaan het hotel opgezocht.

Hotel Venetian in Macau ..effe uitbuike.. Ritbord HongKong - Shanghai avondeten in nachttrein HK-Shanghai:
€ 1,80

Vrijdag 20 april stond een dagje Macau op het programma. Macau ligt in China en is visumvrij te bezoeken. Macau is het Las Vegas van Azië en alles draait daar dus om gokken. Macau was vroegen in Portugeese handen en dat is overal nog goed te merken. Vanuit Hong Kong is het één uurtje varen per catamaran, die 24 uur per dag varen. Overdag elke 30 minuten en daarna elk uur! In verband met de regen aldoor een stomme tour genomen om toch een beetje een indruk van het gebied te krijgen. Eigenlijk is het een mooi gebied wat totaal wordt verpest door mega grote hotels: tot 3000 kamers!!
Na door de tourbus te zijn afgezet bij het “Venetian Hotel” stond ik zelfs even zonder woorden. Wat een inmens gebouw was dat zeg. Aan de binnenzijde waren zelfs de grachten uit Venetië nagemaakt met gondels en al. Het plafond was als lucht geschilderd. Echt prachtig om dit gezien te hebben. Aan het eind van de middag de catamaran weer terug naar het hotel genomen.

Zaterdag 21 april afscheid genomen van Hong Kong. Per boot en bus naar het Hung Hom station gereden om daar`vandaan de nachttrein naar Shanghai te nemen. Het treinkaartje had ik trouwens in Nederland via internet besteld en betaald, en lag in Hong Kong bij aankomst al keurig op mij te wachten.

Treinreizen is in deze landen eigenlijk hetzelfde geregeld als het vliegen. Ook hier gaat al je bagage door de scanner en kom je daarna in een grote wachtruimte terecht. Pas 15 minuten voor vertrek kan je het perron op en de trein in.
Ik had één 2 persoons slaapcoupé geboekt en deelde deze coupé met een Chinese zakenman. Aangezien deze man uitsluitend chinees sprak en mijn chinees niet meer is wat het geweest was, waren we snel uitgesproken.

Na één uurtje treinen kwam er met veel kabaal een mannetje door de zijgang met een soort minibar. Deze knakker verkocht warm avondeten. Eigenlijk gaat het gezegde “wat een boer niet kent, vreet ie niet” bij mij op, toch heb ik zo’n maaltijd gekocht voor omgerekend 1,80€. Geen idee wat ik gegeten heb, het smaakt goed.

Shanghai bij nacht ..op grote hoogte Zakendistrict Shanghai overdag

Na een goede en rustige nacht dan ’s morgens om 10 uur in Shanghai aangekomen. Hier vond ook de douane controle plaats. De trein bestond bij aankomst uit 25 rijtuigen. De rijtuigen en mensen die er onderweg bij gekomen waren werden bij het uitstappen strikt gescheiden gehouden. Dit had te maken dat wij uit Hong Kong (dus buitenland) kwamen. Eerst ging het via een Nuclearscan naar de douane en bagagecontrole. Na 15 minuten stond ik buiten. China!!!
Per metro naar het hotel gegaan. Middag en avond in de stad verbracht. Hier gelijk ook lastig gevallen door straatverkopers die de meest aftanse rotzooi aan je proberen te slijten. Na genoten te hebben van het uitzicht en de prachtig verlichte skyline weer terug naar het hotel gegaan.

Maandag 23 april stond weer een drukke dag op de agenda. Eerst ’s morgens een bezoek gebracht aan het 474 meter hoge “Shanghai World Finance Center”. Op de 97 etage, op 439 meter hoogte, heb je de Sky walk met een grandioos uitzicht over de skyline en Shanghai zelf.
Nadat ook hier de Chinezen met busladingen werden gedropt besloot ik naar de verderop gelegen “Oriental Pearl Tower” te lopen. Met 468 meter hoogte is het de grootste tv-toren in Azië en de 3e op de wereldranglijst. In deze toren heb je vanaf 259 meter hoogte ook een prachtig uitzicht.

Na deze toren te hebben bezocht langs de promenade van de Huang Pu rivier gelopen richting het pontje naar de overzijde. Hier mijn voeten rust gegeven door een rivierrondvaart te boeken. Heerlijk in het zonnetje kunnen genieten van alles.
Na terugkomst in het hotel lag ook daar mijn treinticket voor de volgende dag al klaar.

Dinsdag 24 april stond de treinreis van Shanghai naar Beiijng gepland. Per metro naar het station gegaan. Dit gebouw is het grootste transportknooppunt in China. Vliegtuigen, treinen, metro’s, bussen en taxi’s. Alles komt hier samen. Ook hier vond weer de bagagescan plaats waarna ik kon plaats nemen in een immense wachtruimte van het Hongqiao station. Deze wachtruimte heeft een oppervlakte van 10,000m2 !!!!
Mijn trein, T128, doet over de 1318 km tussen deze steden 5 uur. Ik had een treinstel van het type 380A en heeft een dienstregeling snelheid van 380 km/h. Helaas ging het tijdens de rit niet harder dan 350 km/h:).
Het traject van Shanghai naar Beijing verloopt totaal op een op pilaren gebouwd traject. Dat daarbij tijdens de bouw niets werd ontzien valt duidelijk op. Stond je huis in de weg: Helaas! De aankomst in Beijing was keurig op tijd en ook hier per metro naar mijn hotel.

Wachtruimte Shanghai station Treinaanwijzer Links mijn trein uit Shanghai ICE in China

Vandaag, 25 april dan eindelijk Onno en Augusta ontmoet. Deze dag tezamen besteed aan een bezoek aan het plein van de hemelse vrede en het keizerlijk paleis. Als afsluiting het Jingshan-park bezocht en genoten van het uitzicht over Beijing. Morgen staat een bezoek aan de Chineese muur gepland.

Wat mij tot nu toe is opgevallen in China is het volgende:
* manieren kennen ze niet. Boeren, roggelen, slurpen, smakken en spuigen is de normaalste zaak.
* op de beurt wachten is hier ook een vreemd verschijnsel. De rij is vaak breder dan hij lang is.
* Eerst de mensen uit de metro laten stappen is lastig. Gewoon er gelijk met z’n alleen instormen is veel gezelliger.
* Mobiele telefoons hebben hier volgens mij geen ingebouwde versterker. Er wordt zo hard door die dingen geschreeuwd dat het aan het andere kant van het land wel te horen moet zijn...

<



update(mm/dd/jjjj):