Amsterdam - Kuala Lumpur - Hobart - Beijing


Rotterdam, 15 april 2012

Wekker 7 uur, goed ontbijt, half negen de trein van de Blaak (de stad is al bezig afgezet te worden voor de Marathon) en om half 10 op Schiphol. Nog geen kwartier later ingecheckt en koffie...
De Boeing 777 voor vlucht MH17 naar Kuala Lumpur komt niet op eigen kracht naar de gate maar wordt getrokken door een pushback... Goed begin, toch geen startproblemen? Of vers uit de hangar?
We hadden stoelen 35J/K, maar uiteindelijk hadden we stoel 35J/K, én aan de andere kant van gangpad de stoelen 33F/G/H. Een slimme reiziger slaat gelijk toe zodra iedereen aan boord is en "annexeert" alle vrije stoelen... Als jij het niet doet, doet je buurman het. Liggend slapen dus tijdens de vlucht van 12 uur! Vertrek Schiphol 12:00, aankomst Kuala Lumpur 06:10. KLIA ligt 55 km buiten de stad; transfer met de Airport Express en dan aansluitend vervoer naar hotel is voor twee personen net zo duur als een taxi. We kochten een taxivoucher voor 75 Ringgit (€19). Om 8 uur ingecheckt in het Traders hotel. Onderhandelen over een upgrade werpt altijd zijn vruchten af: voor een kleine bijbetaling konden we gelijk de kamer krijgen, én in de business sectie op de 28e verdieping, executive suite ipv kamer, gratis gebruik van de business lounge. Zicht op de Petronas Towers.

Niet gelijk overdrijven de eerste dag en rekening houden met jetlag en hitte: het is hier 35C en klam. Omdat de Petronas Towers gesloten zijn op maandag voor publiek, de andere hoge toren bezocht: Menara Kuala Lumpur (KL Tower) met een hoogte van 421 meter. Voldoet aan mijn criteria, dus kan ik weer een "toren" aan mijn lijstje toevoegen! (voor degenen die het niet weten: één van mijn hobbies is het bezoeken van hoge gebouwen wereldwijd waarbij slechts twee criteria gelden: minimaal 100 meter hoog en toegankelijk voor publiek, dus géén kantoortorens en dergelijke).

Hop on / hop off - stadsrondrit gemaakt voor eerste verkenning van de stad; die zou anderhalf uur duren maar de stad zit hier ook al de gehele dag verstopt: trip duurde 3 uur... Het verkeer groeit ook hier harder dan de infrastructuur. Tip: vergeet Hop on/hop off en ga lopen óf neem de monorail danwel LRT.

Vastgesteld dat Kuala Lumpur anders is dan de andere Zuid-Oost Aziatische metropolen. Maar wat er ontbreekt moet nog duidelijk worden. Charme? Karakter? Het straatbeeld is anders dan het dynamische straatleven van bijvoorbeeld Hanoi met al zijn eettentjes op het trottoir. Het doet hier zakelijker aan.
Wat ook opvalt is het islamitische karakter van Maleisië. Bijna 90% van de bevolking is moslim, merendeel traditioneel, dus veel niqaabs en (kleurrijke) hoofddoeken. Ook veel moskeeën, maar in verschillende bouwstijlen.

Jetlag gaat me nu echt opbreken... Thee, travelog en foto's uploaden en slapen!

..startproblemen?? Uitzicht vanuit Traders Hotel Uitzicht vanuit KL Tower Kuala Lumpur

Kuala Lumpur / Malaka, 17 april
Vandaag een dagtocht naar Malaka. Deze stad, 160 km ten zuiden van KL, heeft een Nederlands en een Portugees verleden (dus interessant voor ons allebei..) waar nog sporen van terug te vinden zijn. "Wij" hebben Malaka ten tijde van de VOC bezet maar zijn er uiteindelijk door de Engelsen verjaagd toen zij Maleisië koloniseerden.

Het is bijzonder om in het oude centrum van Malaka nog tekenen tegen te komen die wijzen op Nederlandse bewoners. Natuurlijk: of je trots moet zijn op ons koloniale verleden is een ander verhaal, maar het is wel vreemd om graven en straten (Jonkerstraat..) te vinden met Hollandse namen.

Los van Portugezen en Hollanders hebben ook de Chinezen een flink stempel gedrukt op Malaka, dat tot uiting komt in de vele tempels. Ook de grootste Chinese begraafplaats -buiten- China maakt indruk. Gebouwd op en rondom een heuvel, waarbij geldt hoe hoger je op de heuvel ligt, hoe belangrijker je bent (was) in het leven.

Christ Church.. ..van Hollandse origine Grafsteen Chinese tempel

Eén dag is niet voldoende om alle 17 musea die Malaka telt te bezoeken; in een dagexcursie van 8 uur (waarin 4 uur voor de reis) redt je het niet. Tip: boek één overnachting in Hotel Lisboa aan de Straat van Malaka en gebruik dat als uitvalsbasis.

Terug in KL wederom geprobeerd om tickets te krijgen voor de Petronas Towers, maar zonder succes. De toegang is beperkt en je moet echt 's morgens al om half negen voor de kassa gaan liggen voor tickets. Dan niet, ik heb al op de KL Tower gestaan en die is voldoet ook aan de minimumeis. Morgen nog één kans, want morgenavond doorvliegen naar Melbourne dus rond dinertijd is Kuala Lumpur exit...

De lucht wordt zwart, en waar je zó nog in 35C stralende zon staat, komt de regen nu met bakken uit de lucht en slaat de bliksem ruim 450 meter boven ons in de spitsen van de Petronas Towers. Spectaculaire afsluiting van een lange dag!

(en net een smsje van Peter: hij is aangekomen in HongKong...)

Jonker Street Traditioneel Maleisisch huis KL City Park om 17:10.. .. en nog een keer om 17:20 !

Kuala Lumpur, 18 april
Uitgeslapen, want nog een lange dag voor de boeg. Koffers in de opslag en om 12 uur met een taxi naar Merdeka Square. Niet helemaal mijn ding (taxi's nemen), ik loop liever want dan zie je meer maar de temperatuur is extreem (35C en klef; KL ligt nagenoeg op de evenaar) dus elke inspanning is er één te veel. De bus is geen alternatief. Lopen gaat sneller want het verkeer staat in het centrum overal muurvast.

Kuala Lumpur Merdeka Square Sultan Abdul Samad building Oude gebouwen wijken voor oprukkend staal..

Bezocht: het textielmuseum (zeer de moeite waard!), het cultureel centrum (mooi diarama van KL), Chinatown (Central Market, Petaling). Eten en drinken kost bijna niks: voor 10 ringgit een enorm bord gado-gado en een glas vers geperste komkommer-citroenshake. Keuken is hier een interessante fusie van Indonesisch, Chinees en Indisch.
Uiteraard om 16:00 de dagelijkse tropische bui, dus schuilen. Afkoelen doet het niet, en je wordt nog twee keer zo klef. Terug naar hotel, want we moeten nog naar het vliegveld en we willen toch nog even opfrissen...

Om 19:00 in de taxi, het eerste half uur nodig voor de eerste kilometer de stad uit, en het tweede half uur voor de resterende 55 kilometer naar het vliegveld. De Airport Express is misschien toch een beter alternatief om het filerisico te omzeilen.
KLIA is de nieuwe hypermoderne luchthaven; incheck en customs supersnel. Vlucht MH149 naar Melbourne (Airbus A330), vertrek volgens dienstregeling 22:00, tot de laatste stoel vol, dus geen ligplaatsen dit keer... Vluchtduur 8 uur. Ik heb lekker naar "The Artist" zitten kijken, daarna een pilletje en toch nog een paar uur ogen dicht gedaan.

Textile Museum China Town KL LightRail ..bijna in Hobart..

Melbourne / Hobart, 19 april
8:00 am stipt geland op Melbourne Tullamarine. In de wetenschap dat we door vluchtwijziging van Jetstar (JQ 705 vervroegd naar 09:45, is geen gegarandeerde aansluiting, dus verleden maand omgeboekt naar de middagvlucht JQ 709 van 14:45) rustig aan en voorbereid op een lange, vervelende lay-over. Fijn vooruitzicht na een nachtvlucht en jetlag. Melbourne ligt nét te ver weg om even een citytrip te doen.

Maar wat is dat? Binnen 20 minuten door Customs and quarantine check? Koffers al om 08:30 in onze handen? Vlucht JQ705 is nog aan het boarden? Ikke brutaal, ikke naar servicedesk van Jetstar (= soort Australische Easyjet). Ikke praatje met leuke dame, en wij op standby voor vlucht JQ705. Bingo! Twee no-shows, dus wij stoel 6D/6E en al om 11:00 in Hobart in plaats van 16:30. Even gauw pa bellen voor het natransport...

Melbourne JQ705 vloog op frituurvet.. ..echt waar..! Weerzien in Kingston

Maar wat doen al die camera's en filmploegen en mannen in nette pakken in en rond dat vliegtuig? En waarom glimt het vliegtuig (Airbus A320) zo mooi? Is het belangrijk? Ik wil gewoon naar Hobart... Toen kwam de monkey out of the sleeve: wij werden gebruikt als proefkonijnen! Vlucht JQ705 was de eerste commerciële vlucht van Jetstar met een vliegtuig dat op biobrandstof zou vliegen (50% jetfuel, 50% gerecyclede frituurolie). Later vertelde de gezagvoerder dat de linkermotor op normale jetfuel draaide, en de rechtermotor op het mengsel. Samengevat: je merkt geen verschil, het vliegt net zo hard, maar het toestel trok wel een beetje naar rechts met opstijgen en tijdens afremmen bij de landing kreeg ik opeens enorme trek in een Viandelletje en een patatje pindasaus. Toch een mooi certificaat aan overgehouden en iets om je kleinkinderen te vertellen...

Weerzien met Daan en Nora in hun nieuwe huis in Kingston. Die wonen daar niet verkeerd, met uitzicht op Mount Wellington... Wel weer even wennen in een automaat met het stuur rechts en links rijden. Maar autorijden is hier veel relaxter dan in Europa; weggebruikers hebben hier nog respect voor elkaar én houden zich aan de verkeersregels. De komende vijf dagen zijn voor familie-activiteiten en blijven grotendeels buiten dit travelog.

Nog één nacht bijslapen en we zitten weer in het goede ritme...


Hobart, 20,21,22 april
Dagtochtjes maken en oude, bekende plekjes op Tasmanië bezocht. Jammer dat het weer niet net zo bleef als op de dag van aankomst... Toen was het 23 graden en strakblauwe lucht, nu grijzig en je voelt dat de herfst er aan komt in Australië.

Margate train: ijsje eten met pappa Tasmanië, zuidoostkust Tasmaanse highway Richmond Jail

Richmond bridge: oudste
brug in Tasmanië
Richmond Lewis str, Seven Mile Beach Seven Mile Beach

Zondag 22 april: weersverwachting zonnig, 22C en helder. Dat betekent: Mount Wellington eindelijk uit de wolken en dus als een haas naar boven! "The Mountain" is 1271 meter hoog en biedt een geweldig uitzicht. Het waait er altijd enorm hard én het is er bloedkoud. We waren nog geen 10 minuten boven en de wolken daalden alweer neer. Toch mooie foto's gemaakt.

Battery Point is het oudste stukje Hobart en laat duidelijk de Engelse invloed zien. Als je hier rondloopt vraag je je wel eens af waarom je nog in Nederland woont...
Afgesloten met een bezoekje aan het Wrest Point Casino, waar toevallig ook de Targa-rallye eindigde vandaag. Ik houd niet van rallyes, maar wél van de klassiekers die deelnamen aan de parade. Prachtige Mustangs, maar nog mooier vond ik de Ford Cortina uit 1963 (met die ronde achterlichten-in-drie-delen) die mijn vader vroeger ook had...

Boodschappen doen in de Woolworths en één local brew voor bij de sigaar: Cascade Draught, (0,3L), kost $3,45! Met zulke prijzen wordt je niet snel dronken...

(Peter sms'te net dat hij is aangekomen in Shanghai, maar hij heeft geen gelegenheid om bestanden te uploaden..)

Hobart Storm op Mt. Wellington Kingston, gezien vanaf "the Mountain" Battery Point

Battery Point Wrest Point Hotel/Casino Battery Point Noord-Hobart, tegenover MONA

23 april: laatste dag in Tasmanië. We gaan vandaag naar MONA (Museum of Old and New Art). Al veel over gelezen, schijnt behoorlijk extreem te zijn. Het museum is gesticht door David Walsh, een excentrieke miljonair. Het extreme viel reuze mee; waarschijnlijk zijn Australiërs iets eerder geschokt door sexueel expliciete kunstwerken. Indrukwekkende expositie met een paar kunstwerken die écht geweldig waren! Vooral het watergordijn (geen foto, wel gefilmd) en kunstwerk [00101001] maakte indruk. Ook apart: geen bijschriften of uitleg; je krijgt een smartphone mee die je interactief door het museum leidt. Voor Mona moet je zéker een dag uittrekken.

De auto teruggebracht naar pa, afscheid genomen (en dat was best moeilijk: 80 jaar en aan de andere kant van de wereld) en met de bus terug naar Hobart. Na het inpakken nog een laatste rondje langs de haven en een vers visje gegeten in Hobarts' beste restaurant.

"Waterval" MONA [00101001] MONA

..dág auto.. ..met de shuttle naar Hobart Airport.. ..dág Hobart.. tot over twee jaar? Midway Point en Seven Mile Beach

Dinsdag 24 april: Vroeg op, uitchecken en de bus naar Hobart Airport. Omdat het een binnenlandse vlucht is naar Sydney, mag je vloeistoffen (zelfs bier en wijn) gewoon meenemen aan boord. Zijn we niet meer gewend in Europaranoia! Wel werd ik bij de Security Check uitgekozen voor een "Random Explosives Check", zoals je dat wel eens ziet op de reality programmas op TV. Mijn bagage en ikzelf werd met een vegertje volledig beveegd, waarna een machine vertelde of ik kon ontploffen of niet. Niks aan de hand, ik ben niet zo explosief meer...

Met een uurtje vertraging aangekomen op Sydney: het vliegtuig had tijdens de landing op Hobart een aanvlieging met een vogel gehad en moest worden nagekeken op motorschade. Op Sydney een lay-over van ruim 6 uur, dus wij hadden helemaal geen haast. Van Terminal 3 naar Terminal 1: zelfs dat kost tegenwoordig $5! Australië wordt écht steeds duurder.
We zitten nu (15:37) tegenover de incheckbalie van China Airlines voor vlucht CA174 naar Beijing, maar balie opent pas om 17:00. Internet is wél gratis én supersnel, dus mooie gelegenheid om het travelog bij te werken. Tot morgen in Beijing!






update (m/dd/jjjj - UTC):